sábado, 25 de enero de 2014

THE BOY IN THE STRIPED PAJAMAS (MARK HERMAN, 2008)

This work was set in Berlin, 1942. When the young eight-year-old Bruno (Asa Butterfield) returns home from school one day, he discovers that his belongings are being packed in crates. His father has received a promotion and the family must move from their home to a new house far far away, where there is no one to play with and nothing to do. A tall fence running alongside stretches as far as the eye can see and cuts him off from the strange people he can see in the distance. But, Bruno longs to be an explorer and decides that there must be more to this desolate new place than what meets the eye. While exploring his new environment, he meets another boy whose life and circumstances are very different to his own, and their meeting results in a friendship that has devastating consequences.

PRO-REVIEWS:

"See the Holocaust trivialized, glossed over, kitsched up, commercially exploited and hijacked for a tragedy about a Nazi family. Better yet and in all sincerity: don’t." (Manohla Dargis: The New York Times)
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"The power of this Holocaust tale sneaks up and floors you. (...) the power of the story and the performances —young Butterfield amazes — is indisputable. (...) Rating: *** (out of four)" (Peter Travers: Rolling Stone)
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OFFICIAL WEB:


 I had seen this film in the cinema, so this time I saw it in English with Spanish subtittles. Uf, it´s horrible.
Anina.

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Berlín, 1942. Bruno (Asa Butterfield) tiene ocho años y desconoce el significado de la Solución Final y del Holocausto. No es consciente de las pavorosas crueldades que su país, en plena guerra mundial, está infligiendo a los pueblos de Europa. Todo lo que sabe es que su padre -recién nombrado comandante de un campo de concentración- ha ascendido en el escalafón, y que ha pasado de vivir en una confortable casa de Berlín a una zona aislada. Todo cambia cuando conoce a Shmuel, un niño judío que vive una extraña existencia paralela al otro lado de la alambrada. (FILMAFFINITY)

CRÍTICA:

"Vean al holocausto trivializado, minimizado, con un toque kitsch, explotado comercialmente y secuestrado por una tragedia de una familia nazi. O mejor, con toda sinceridad: no la vean.
Manohla Dargis: The New York Times

"El poder de la historia y sus interpretaciones -el joven Butterfield asombra- es indiscutible. (...)"
Peter Travers: Rolling Stone

"Lo que me muestran en la pantalla sólo me parece correcto, aunque de lo que está hablando hubiera podido causar el escalofrío."
Carlos Boyero: Diario El País

"No es una película inolvidable, pero sí es, en cambio, una enseñanza imperecedera."
E. Rodríguez Marchante: Diario ABC

Esta película la vi hace unos años en el cine, me conmovió mucho, especialmente Pavel. 
Esta vez la vi en la tele en inglés, con subtítulos en español.
Es horrible.
Anina

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